Δυσλεξία
Σύμφωνα με τον Βρετανικό Οργανισμό Δυσλεξίας (British Dyslexia Association), η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή δυσκολία, η οποία είναι εμφανής σε όλη την διάρκεια της ζωής του ανθρώπου, είναι γενετικής αιτιολογίας, κληρονομική πάθηση και επηρεάζει το 10% περίπου του πληθυσμού. Χαρακτηρίζεται από δυσκολία στην επεξεργασία και αποθήκευση των οπτικών και ακουστικών πληροφοριών που προσλαμβάνουμε και μπορεί να επηρεάσει την μάθηση και τις ικανότητες γραφής και ανάγνωσης. Συχνά συνυπάρχει με σχετικές διαταραχές όπως η Δυσπραξία, η Δυσαριθμησία και η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής.Κάποια από τα συμπτώματα της δυσλεξίας σε ένα παιδί είναι:
Δυσκολία στη διάκριση αριστερού - δεξιού.
Δυσκολίες στην αντίληψη των εννοιών της διαδοχής, σειράς και διεύθυνσης.
Σύγχυση στην αντίληψη της έννοιας του χρόνου.
Αναγνωστικές δυσκολίες:
Δυσκολία στη διάκριση διαφορετικών λέξεων, οι οποίες όμως περιλαμβάνουν τα ίδια γράμματα ( π.χ. ΤΗΣ-ΣΤΗ).
Ανάγνωση με δυσκολία λέξεων ή κειμένων.
Καθρεφτική ανάγνωση (π.χ. η λέξη «ΑΧ» διαβάζεται «ΧΑ»).
Ενδεχόμενη αντικατάσταση μιας λέξης από άλλη με παρόμοια σημασία.
Αναγραμματισμοί, όπως λορόϊ αντί ρολόϊ.
Μονότονο ύφος ανάγνωσης και συχνά λανθασμένος τονισμός.
Δυσκολίες στη γραφή και ορθογραφία:
Ακατάστατο γραπτό, με αποτέλεσμα οι λέξεις να είναι δυσανάγνωστες.
Γράμματα ή λέξεις γραμμένα καθρεφτικά.
Παραλήψεις, επαναλήψεις και αντιμεταθέσεις γραμμάτων που αποτελούν τη λέξη.
Σύγχυση των οπτικά όμοιων αριθμών π.χ. 6 και 9, 16 με 61 ή 19 ή 91.
Δυσκολία στην ανάλυση προτάσεων, λέξεων συλλάβων σε μικρότερα τμήματα και το αντίθετο.
Ένωση λέξεων μεταξύ τους.
Παράληψη τόνων.
Ατελή ευθυγράμμιση των λέξεων πάνω στο χαρτί και συντακτικά λάθη.
Παράληψη κεφαλαίων ή χρήση ανάμεσα στα μικρά.
Τα παιδιά με δυσλεξία συχνά πλαισιώνονται από χαμηλές επιδόσεις στο εκπαιδευτικό περιβάλλον, γεγονός που φορτίζει τα παιδιά με άγχος, που με την σειρά του αυξάνει τις δυσκολίες τους στη συγκέντρωση, στην προσοχή και στη μνήμη. Επιπλέον, εξαιτίας των δυσκολιών τους, συχνά βιώνουν συναισθήματα ματαίωσης, απογοήτευσης, σύγχυσης, απόγνωσης και εγκλωβισμού.Η διακριτικότητα, η κατανόηση των δυσκολιών, η αποφυγή δυσμενούς κριτικής και άστοχων χαρακτηρισμών, βοηθούν τους μαθητές με δυσλεξία να νιώθουν ευχάριστα στην σχολική κοινότητα και να επιμένουν στο επίπονο έργο τους.
Διαβάστε περισσότερα