Μαθησιακές Δυσκολίες και ΔΕΠ-Υ: Οργάνωση της μελέτης του παιδιού.

Ως Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής ή/και Υπερκινητικότητας ορίζεται ένα σύνολο δυσκολιών που επηρεάζουν τη συμπεριφορά ενός παιδιού. Κύρια χαρακτηριστικά είναι η δυσκολία στη διατήρηση της συγκέντρωσης και η ακατάλληλη απροσεξία, υπερκινητικότητα και παρορμητικότητα, συγκριτικά με την ηλικία και το αναπτυξιακό επίπεδο του παιδιού.

 Η ΔΕΠ-Υ φαίνεται να επηρεάζει πολλούς τομείς της μάθησης, γι’ αυτό και συχνά παρατηρούνται Μαθησιακές Δυσκολίες, κυρίως στα πρώτα χρόνια φοίτησης του παιδιού στο Δημοτικό σχολείο, όταν οι δεξιότητες για συγκέντρωση και παραμονή σε μία σταθερή θέση γίνονται απαραίτητες.

Ένας μαθητής με τέτοιες δυσκολίες:

  • Σηκώνεται συχνά από την καρέκλα ή επικαλούμενος κάποια δικαιολογία (π.χ. τουαλέτα) ζητά τη φυγή από την τάξη / τον χώρο μελέτης.

  • Όταν κάθεται, συνήθως κινείται νευρικά ή μιλά ακατάπαυστα.

  • Παρουσιάζει ελλείμματα σε κάποιους από τους βασικούς τομείς της γλώσσας.

  • Προσπαθεί να αποφύγει τη μελέτη ή σημειώνει εκρήξεις θυμού κατά τη διάρκειά της. Άλλοτε δηλώνει αδιάφορος σχετικά με τα μαθήματα.

  • Αισθάνεται χαμηλή αυτοεκτίμηση όσον αφορά το σχολείο.

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πως η εικόνα αυτή του παιδιού δεν οφείλεται σε ‘‘τεμπελιά’’, αλλά σε δυσκολία να διαχειριστεί τις σχολικές απαιτήσεις και τη συναισθηματική φόρτιση που του προκαλεί η δυσκολία του. Μπορείτε να βοηθήσετε αυτό το μαθητή, κυρίως στο σπίτι, να οργανώσει την μελέτη του, με τους εξής τρόπους:

  • Η κίνηση στο παιδί με ΔΕΠ-Υ είναι ζωτικής σημασίας. Αυτό σημαίνει ότι την επιτρέπουμε ενδιάμεσα στο χρόνο της μελέτης, ως έναν βαθμό. Για παράδειγμα, μπορείτε να τοποθετήσετε ένα λάστιχο στα μπροστινά πόδια της καρέκλας, ώστε να μπορεί να μπερδεύει τα πόδια σ’ αυτό, ή να κάθεται σε μπάλα γυμναστικής, κυρίως σε μαθήματα που απαιτούν απομνημόνευση (π.χ. Ιστορία).

  • Ο χώρος μελέτης του παιδιού θα πρέπει να είναι σταθερός, ήσυχος και λιτός και να χρησιμοποιείται μόνο για το διάβασμα.

  • Αποφύγετε περιττά αντικείμενα πάνω στο γραφείο του παιδιού, διατηρήστε μόνο τα απαραίτητα για την μελέτη.

  • Ξεκινήστε τη μελέτη από τα πιο εύκολα για το παιδί μαθήματα με σταδιακή πορεία προς τα πιο απαιτητικά. Στο μεσοδιάστημα δώστε την ευκαιρία στο παιδί να ξεκουραστεί, κάνοντας μικρά διαλείμματα (προτιμότερο μικρότερα των 5 λεπτών).

  • Χρησιμοποιήστε χρωματιστούς μαρκαδόρους και υπογραμμιστικά που αρέσουν στο παιδί, ώστε να το βοηθήσουν να διακρίνει τις σημαντικές πληροφορίες και να εστιάσει την προσοχή του.

  • Επιβραβευέστε το παιδί για κάθε τι που προσπαθεί και καταφέρνει, είτε λεκτικά είτε με οπτικά βοηθήματα όπως εβδομαδιαίο πίνακα στο γραφείο του. Κολλήστε αυτοκόλλητα (ή τοποθετήστε μικροαντικείμενα της αρεσκείας του) μετά την ολοκλήρωση των εργασιών του, ώστε να έχει οπτική επαφή και επίγνωση της προόδου του. Στο τέλος της εβδομάδας μπορεί να κερδίζει κάποια ανταμοιβή που θα έχετε συμφωνήσει (καλό είναι να μην είναι συχνά υλική).

Μην ξεχνάτε να έχετε ρεαλιστικές προσδοκίες απο το παιδί και να εκτιμάται την προσπάθεια και τις ικανότητές του.


Διαβάστε περισσότερα